Een beetje herkenning is al een goede reden om wèl de tijd te nemen er nu iets aan te doen. Wacht niet langer. Het is zeker mogelijk uit de overlevingsmodus te komen en een betere kwaliteit van werken en leven te ervaren.

Signalen

Mogelijke signalen. Welke herken je en zijn (een beetje) van toepassing?

  • Je weet dat je automatisch (te) veel verantwoordelijkheid op je neemt. Je hebt al geprobeerd hier verandering in te brengen, maar het echt kunnen loslaten is best lastig. Dit vergt extra uren én energie.
  • Je moèt veel van jezelf. Je wil alles graag goed doen en regelen. Je kijkt vooruit, anticipeert hierop en dat geeft je een goed gevoel van controle. Je kent geen rem, want het moet af of het is nog niet goed genoeg. Dus je blijft langer zitten of werkt er thuis nog een paar uur aan. Je gunt jezelf (vrijwel) geen rust en gaat maar door tot dat je bijna omvalt.
  • Vermoeidheid die (ook na een paar nachten vroeg naar bed of een vakantie) blijft aanhouden.
  • Veel piekeren. Alles lijkt belangrijk te worden, sterke druk ervaren. Keuzes maken wordt steeds moeilijker.
  • Je hebt een groot aanpassingsvermogen. Je weet uitstekend in te spelen op de verwachtingen van de ander of de organisatie. Steeds vaker vraag je jezelf af "Wie ben ik en wat wil ik in mijn (werk)leven?"
  • Je slaapt steeds slechter en ligt veel wakker. Je maakt je druk, trekt situaties/opmerkingen persoonlijk aan.
  • Emotioneel wordt het steeds lastiger je gevoel onder controle te houden. Thuis of op je werk betrap je jezelf op een kort lontje of sombere gedachten. De leukste versie van jezelf tref je steeds minder vaak aan.
  • Je krijgt geen energie meer van bepaalde taken of contacten. Waar je juist graag  tijd aan wil besteden kom je niet  aan toe.
  • Lichamelijke klachten komen vaker terug zoals hoofdpijn, migraine, rug- of maagklachten. Jij zal je niet snel ziekmelden en negeert deze klachten het liefst. Tijdens een griepgolf geef je jezelf (uiteindelijke) toestemming even ziek te mogen zijn en op te laden.
  • Een vakantie helpt even bevrijdend, daarna is het overheersende stress gevoel terug.